Apostag története
Régészeti leletek Apostagon
A Magyar Nemzeti Múzeum apostagi lelőhelyű tárgyként tart számon egy hólyagos karperecet. A karperec a vaskor /Kr.e. 800-tól/ utolsó, a rómaikat közvetlenül megelőző korszakának terméke, etnikailag a kelta néphez tartozik. A kelták eredetileg az Alpoktól északra fekvő területeken éltek, s a IV. században nyomultak előre sikeres hódítások nyomán Itáliában és a Kárpát-medencében. Elsősorban a Dunántúl nyugati részét szállták meg, de – mint éppen a mi karperecünk is mutatja – hatásuk, szórványaik a Duna-Tisza közéig is eljutottak. A IV. század második felében azután már a Balkánig nyomultak előre.
Másik ismert régészeti leletünk a miskolci Herman Ottó Múzeum birtokában volt, míg el nem cserélték egy értékesebb darabra. Ez a lelet egy érme, amelyet 1907-ben, ismeretlen körülmények között szerzett meg a múzeum. A III. Béla korából származó pénz lelőhelyeként mindenesetre Apostagot tartják számon. Nem lehet közömbös számunkra, hogy a Duna túlsó felén, Kisapostagon rendkívül gazdag régészeti anyag került elő. Ezt a leletegyüttest a régészet „Kisapostagi Kultúra” néven tartja számon. Feltárása 1934-ben került sor, Marosi Arnold vezetésével.
A helységnév eredete
Apostagon a kora Árpád-korban görög szertartású, centrális templom állt, melyet a tizenkét apostol tiszteletére szenteltek: valószínű, hogy a védőszentül választott apostolokról nevezték el a falut is. 1675-ben a váci püspök egy Apostol nevű faluról ír, amely – fekvése alapján – minden kétséget kizáróan Apostaggal azonos. A külföldi helynévadásban több példát is láthatunk hasonló gyakorlatra: Aposztolovo – Oroszország, Apostóles – Argentína. Az Apostolok névalakból egyszerű és kézenfekvő, a nyelvtörténeti szabályainak megfelelő úton vezethetjük le a mai alakot. Széles körben elterjedt jelenség ugyanis nyelvünkben a szó végi redukció, például: Ostffyasszonyfalva – Ostffyasszonyfa. Az Apostag név tehát eredetileg Apostoloknak hangzott. A XII. század folyamán alakult ki redukcióval az Apostok. Ebből pedig 1217-re szóvégi zöngülés útján az Apostog, majd 1318-ra a korszakra általánosan jellemző nyíltabbá válással a maival azonos Apostag.
A falu ősi temploma
Apostag névadó temploma a mai református templom helyén állt. Nem tudjuk mikor épült, de 1217-ben a falu nevében már világosan tükröződik a templom léte /lásd fentebb/, következésképpen ennél korábban kellett épülnie. Valószínűleg kilencedik századi eredetű lehetett; létrejötte Zombor gyula bizánci megkeresztelkedésével, valamint a Magyarországra jött Hierotheosz püspök missziójával hozható kapcsolatba. Egyöntetűen vallják ezt a történészek és egyháztörténészek /Győrffy György, Szántó Konrád, Szila László/ a következő tények alapján: Apostag fejedelmi partvonalon feküdt, s Hierotheosz ilyen területeken, Árpád-házi hercegek s főemberek között kezdte meg a térítést. Támogatni látszik a hipotézist az is, hogy már István király kora előtt számos templomnak fel kellett épülnie hazánkban. Így van ugyanis csak értelme I. törvénykönyve 9. cikkelyének: vasárnap mindenki menjen templomba.
Milyen is lehetett ez a templom? A múlt századi szemtanú leírása szerint „12 oldalokra gömbölűen, melynek is keresztsége vagy inkább átlaga /Diameter/ több nem vala 5 ölnél alkotott minden oldalon láttattak a kinyúlt metszett kövek, melyeken bizonnyal az apostolok oszlopai állottak” (Jankovich Miklós). A leírás alapján a művészettörténész így képzeli el a templomot: „…egy tizenkét oldalú, nagyjából 10 méteres belső átmérőjű centrális templomra következtethetünk, melynek falában íves fülke mélyedt. Talán belső tagoló oszlopai is voltak, s kupola fedhette. Faragott kövekből építhették”.
Bizonyára román stílusú volt ez a kerek templom, mint minden építmény ebben a korban: falai vastagok /kb 1m/, zömökek, nem túl magasak. Szemben a kor legtöbb templomával, melyek igen nagy számban fából készültek, ez kőből vagy még inkább téglából épülhetett.
Alapanyagként kocka alakú köveket használtak ekkoriban – a téglaépületeket is megerősítették néhány sor ilyennel – habarcsként pedig 70 rész homokot, 15 rész meszet és 5-5 rész gipszet. A falakat fehérre meszelték, legfőbb díszeik a falra festett képek, freskók voltak.
Az 1318. évi apostagi zsinat
1318 nyarán a magyar történelem egy meglehetősen fontos eseményének volt színhelye Apostag: itt gyűltek össze tanácskozáshoz az ország érsekei, püspökei és a papságának egy része. Gyűlésük témája politikai volt: milyen egységes álláspontot képviseljenek a királlyal szemben az ekkor kezdődő országgyűlésen. Az új király – Károly Róbert, aki maga is jórészt a pápának köszönhette trónra jutását – erős kézzel ragadta meg a hatalmat. Nem elégedett meg a kiskirályok leverésével, hanem az egyház hatalmát is magáénak akarta tudni. Különféle ürügyekkel megadóztatta a főpapokat, számos egyházi vagyonhoz tartozó birtokot elkobzott, lefoglalta a betöltetlen egyházi tisztségekhez járó jövedelmeket, végül pedig erőszakos úton saját rokonait ültette a püspöki székekbe. /Győrben például 21 éves törvénytelen fia lett a püspök./
Mindez annyira fölháborította a magyar főpapokat, hogy 1318-ban ellene fordultak.
Mozgalmuk élére Tamás esztergomi és László kalocsai érsek állt. Gyűlést hirdettek Kalocsára, s ott az evangéliumra fölesküdve véd- és dacszövetséget kötöttek: „egy mindenkiért és mindenük egyért akarnak állani, egybe mindenkor nem gyülhetvén hirnökök áltat tartják fel a közlekedést, valaki közülük az egyház elleneihez szítana, ily hitszegőnek elmozdíttatását fogják sürgetni a pápánál, az alsó papságban netalán találkozó efféle árulót javadalma s a papi kiváltságoktól fosztják meg.”
Ekkor került sor az apostagi tanácskozásra „amelyre László kalocsai érsek az alábbi levéllel hívta meg püspöktársait: „ A Krisztusban tisztelt Atyának, Úrnak, Benedek testvérnek, Isten kegyelméből erdélyi püspöknek – László testvér. Kalocsai érsek, a királyi udvar kancellárja az Úrban való egyazon kölcsönös és őszinte szeretettel /*küldi levelét*/. Tudatjuk veletek, hogy László úr pécsi és Ivánka úr váradi püspökök a mi és a többi egyház küldöttei, akik a kalocsai zsinaton is részt vettek, a király úrtól visszatértek /*ti. azzal a válasszal, hogy hamarosan országgyűlés lesz*/. Hirdessétek tehát ki ünnepélyesen az Úr napján a népnek és a klérusnak, a szent engedelmesség terhe alatt, meghagyva és megparancsolva, hogy a Keresztelő János ünnepének oktáváján hozzánk Apostagra kell jönnötök, a mi a Duna mellet van Földvár fölött, s amely hely nekünk ;és testvéreinknek és eljövő társainknak kijelöltetett, hogy ott egybegyűlve a királyi gyűlésre úgy menjünk, hogy előtte idejében előzetes megbeszélést tartottunk magunk közt.
Kelt Kalocsán, Szeplőtelen fogantatás ünnepe előtt szerdám, az Úr 1318. évében
Török kor és újratelepítés
A török korban Apostag sokat szenvedett, de megmaradt. Mindennél tanulságosabb, amit a budai szandzsák 1559. évi összeírása följegyez a faluról. Nemhogy kihalt volna Apostag, de 65 felnőtt férfi lakost számlál, ami nőkkel, gyerekekkel, öregekkel együtt kb.: 200 lakosnak felel meg. A 65 férfi közül hatnak van juhnyája: Nagy Tamásnak 1000, Szegedi Lőrincnek 250, Berkes Jánosnak 150, Tód Balázsnak 60, Bodrogi Benedeknek 250, Kun Mártonnak pedig 150 juhát írják össze. Csaknem 1000 juh egy 200 fős faluban: ez semmiképpen sem rossz arány. Az átlagos búzatermelés se volt kevés ebben az időben: 30-40, helyenként 80 mázsával is számolhatunk a feljegyzések alapján hektáronként.
1686-ban viszont, a török kiverésének évében Apostag megszűnt létezni: a feljegyzések szerint hosszú éveken át üresen találták az adószedők. A csönd, a gyász évei ezek, csaknem tíz esztendőn keresztül. Ezekre az évekre illene igazán, talán jobban, mint a török korra Hóman-Szekfü Magyar történetének szavai: „A lakosság kipusztult, s nem lévén többé emberkéz, mely a falvak határát évről-évre megművelje, … átvette uralmát a természet … A falvak elpusztultak, ember és háziállat elhagyta a tájékot, futva, menekülve, vagy török rabságban…Az ember távoztával megkezdődött a füvek uralma, a talaj begyepesedett, itt elhomokosodott, ott elszikesedett, az Alföld nagy ugarrá vált… A hajózást a Csepel-szigettől lefele megnehezítette a sok Dunaág… A kiöntések közt a szigetek, rajtuk ősi vadságban élő erdők. Emberi lakóhelynek nyoma sincs, az utasok első uralkodó benyomása a borzasztó elhagyatottság érzete.” Apostag 1695-ben vált ismét lakottá, ám regenerálódásának folyamata egészen az 1700-as közepéig húzódott. Egyik–másik évben visszaeséseket láthatunk, egészében azonban lendületesen nő a lakosság száma.
1695 – 1/8 portát jegyeznek föl
1696 – 17 család
1699 – 13 család
1701 – 33 család
1703 – 48 család
1715 – 19 család
1728 – 77 család
1744 – 84 család
1760 – 148 család
Hogy az új lakosok közül hányan voltak új telepesek, és hányan rejtekhelyükről előjövő helyi lakosok, arról az 1696-os adat ad inormációt. A 17 család közül 11 jövevény, s mindössze 6 a helybeli jobbágy illetve zsellér. Fejlődött a századfordulón a gazdaság is. 1699 és 1703 között a szarvasmarha- és lóállomány községünkben – a járási fejlődés ütemét messze maga mögött hagyva csaknem háromszorosára nőtt. Ugyanakkor – talán az állattenyésztés előretörése miatt, talán attól függetlenül – a gabonafélékből betakarított termés a felére csökkent. A felszabadult területekre irányuló betelepülés ezekben az esztendőkben általános jelenség volt. Részben szervezett akcióként került erre sor az 1689-ben kiadott „Inpopulationale Patens” benépesítési rendelet/ nyomán. Ide sorolhatjuk, hogy a Paksy család 1691-ben szlovákokat telepített Dunaegyházára és Apostagra. Ennél azonban sokkal nagyobb mérvű és jelentősebb volt a spontán népmozgalom, amit elsősorban a jobb megélhetés esélye hajthatott. /A felszabadult alföldi területek ugyanis összehasonlíthatatlanul termékenyebbek voltak a sovány felvidéki földeknél../
1848-49-es szabadságharc
Beszéljen az elemzés helyett az eredeti kordokumentum: „Október l-én, 1848. Alol irott mint Pesznyik János édes Atyám megbízottja ezennel adom tudtára mind azoknak, akiket illet és jövendőben is illetni fog, hogy miután én alol irott a sors következésiben katonává lévém, helyettem mint gyermekes ember helyett Pesznyik Sándor bátyám a katonaságot elvállaiván miért is néki jutalomul által adjuk Atyámmal együtt azon 1 kapa szöllónket, melly jelenleg is birtokunkban vagyon – egyéb iránt a katonaság ideje alatt ezt mi használjuk. Pesznyik Dániel keze vonása.”
De nem csak abból lehetett tudni Apostagon sem, hogy rendkívüli idők járnak, hogy honvédeket toboroztak: új szelek fújtak a helyi közigazgatásban is. Jóllehet, alig néhány hónappal korábban, előző év novemberében volt a bíróválasztás, most új választást tartottak.
„Hegedüs Sándor Megyei Esküdt ur Apostag Helységében a Biró tételre e napot tűzvén ki számos lakosság jelenlétében négy egyént jelöle ki a Biróságra… kik közzül a nép közös megegyezéssel s általános felkiáltással Birónak választotta ifj. Kováts Jánost… az elóljárók választása hozatott fel kiknek névsora a jegyző által a következőképp olvastatott fel: Szokolai István, Kara Mihály, Ötvös József, ifj. Kováts István, Németh János, Puskás János, Agárdi András, Zlinszky János, Kőhegyi Pál, Bótz Dániel, Rajos György és Budaházi Dániel”.
Az új bírónak nem sokkal megválasztása után igen komoly feladatokkal kellett szembenéznie. Az osztrák támadás következtében elvesztett Dunántúlon már ellenséges hadak táboroztak, a kormány és az országgyűlés Debrecenbe menekült. A haza szabadsága végveszélybe került. Nem maradt más hátra. mint újabb csapatokat felállítani.
„Felolvastatott Kalocsán folyó hó azaz februárI 13. napján tartott tanácskozmányi gyűlés jegyzőkönyve, melyből kitetszett, hogy a hazának mostani aggasztó állapotában részint népfelkelés, részint pedig portyázó önkéntes csapatok kiállítása szükségeltetvén ezen csapat kiállítására Apostag helységből 20 egyén kivántaték olly formában. hogy ennek fele legyen lovas, fele pedig gyalog, a lovakat pedig magának a községnek kelletvén kiállítani, ez alkalommal tehát tanácskozmány tartatván végeztetett: mivel a számossan összegyűlt lakosság közzül egy sem találkozott olyan egyén, hogy lovát a. megrendelt négy hónapra felajánlotta volna, szükségeltetett a 10 lónak szabad alku melletti megvásárlása, mire nézve a falubeli lovak elővezettetvén azok közül a következendők megvásároltattak … a 10 darab ló ára 572 pengő forintokra rúgván ezen summa az egész falura kivettetni rendeltetett.”
Három honvédről tudjuk név szerint, hogy harcoltak a szabadságharcban: Csorba Pálról, Stefanovits Sándorról és Tatai Bálintról.
Időrendi áttekintés
1217: a falu nevének első ma ismert előfordulása oklevélben
1318: egyházi zsinat Apostagon
1697: a község első, ma is ismert pecsétje (gabonakalász két oldalán ekevassal és csoroszlyával)
1777: katolikus templom
1790: a ma is (címerként) használatos pecsét
1806: református templom
1820 k.: zsinagóga
1827: evangélikus templom
1857: minden idők legmagasabb lélekszáma Apostagon: 12.639 fő
1862: hajóállomás Apostagon. Tíz éven át a ”Felső sziget” túloldalán, majd 1872-tő1 a parton.
1870: postahivatal
1880: távirdahivatal
1898: könyvtár a faluban
1902: vasútállomás
1914-1918: Az első világháborúban az apostagi illetőségű katonák legtöbbje vagy a 29. honvéd gyalogezredben, vagy a 38. császári és királyi közös gyalogezredbe került.
1919. március 23-án, két nappal, a tanácsköztársaság kikiáltása után Apostagon is megalakult az ideiglenes munkástanács.
1921: kisdedóvó (óvoda)
1924-26: elkészült a budapest-bajai betonút minket érintő szakasza
1928-30: dunaföldvári híd
1939: megindul Apostagon az autóbuszközlekedés
1939: valamennyi zsidót kizártak a képviselőtestületből, s ezzel megszüntették beleszólásukat a közügyekbe.
1941: árvíz pusztít a faluban
1944. november 3-án a délutáni órákban szállták meg Apostagot a 31. szovjet lövészhadtest katonái.
1945-ben a földosztás során 262 személy kapott földet, többnyire 2-3 holdas nagyságban.
1956: az apostagiak könyvégetést rendeztek: kidobálták a pártházból /a mai posta emeletén/ a sztalinista könyveket, s az épület előtt máglyát raktak belőlük.
Valaczka András